Bij kanker draait het niet alleen om lichamelijke klachten. Ook gevoelens als angst, spanning en onzekerheid spelen een grote rol. Verpleegkundige Romara van Noort werkt met mensen die kanker hebben in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Zij past een speciale manier van communiceren toe: Therapeutische Communicatie. Daarmee helpt ze patiënten zich rustiger en zekerder te voelen tijdens hun behandeling.
Veel mensen krijgen een intensieve behandeling, zoals chemotherapie of een stamceltransplantatie. Ze liggen vaak weken in het ziekenhuis. Romara merkt dat woorden veel invloed hebben. “De ene patiënt voelt zich veel angstiger dan de ander. Dat zie je ook terug in hoeveel pijn of stress iemand ervaart,” vertelt ze. “Met mijn woorden kan ik dat deels beïnvloeden. Ik kan mensen niet van hun angst afhelpen, maar ik kan er wél voor zorgen dat ze zich prettiger voelen.”
Kleine veranderingen, groot effect
Bepaalde woorden roepen spanning op. Denk aan ‘prikken’ of ‘zware chemo’. Romara kiest daarom voor andere woorden. Ze zegt bijvoorbeeld: “Ik kom u medicatie geven” of “U krijgt een sterke chemo.” Ook geeft ze informatie op een manier die vertrouwen uitstraalt. In plaats van: “Ik hoop dat dit helpt,” zegt ze liever: “Bij de meeste mensen werkt dit goed.” Zulke zinnen maken echt verschil in hoe iemand een behandeling beleeft.
Training Therapeutische Communicatie
Romara volgde een training Therapeutische Communicatie via het LUMC. Met een VR-bril kon ze ervaren hoe het voelt om patiënt te zijn. Ze zag hoe groot het verschil is tussen gewone communicatie en therapeutische communicatie. “In het tweede filmpje werd de patiënt echt gezien. Dat gaf rust en vertrouwen. Dat gevoel gun ik al mijn patiënten.”
Empathie met juiste communicatie
Zorgverleners willen graag meeleven met hun patiënten. Toch is het belangrijk om daar goed in te doseren. Romara zegt: “Als je zegt ‘ja, dit is spannend’, bevestig je dat het eng is. Daarmee maak je het gevoel misschien nog sterker. Het is beter om rust uit te stralen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘De meeste mensen vinden het snel voorbij gaan.’”
Goed voor patiënt én herstel
Romara past deze manier van communiceren toe bij alle patiënten. Vooral bij mensen die veel spanning voelen, ziet ze verschil. Ze hoopt dat meer zorgverleners deze methode leren. “Als we allemaal bewuster communiceren, voelen mensen zich veiliger en sterker. Dat helpt niet alleen tijdens het verblijf in het ziekenhuis, maar ook bij het herstel.”
Bron: Contactblad Lynch Polyposis, maart 2025